Młodzież i saletyni na ŚDM w Lizbonie 2023

Tegoroczne wakacje był dla nas czasem szczególnej aktywności. Posługiwaliśmy w różnych miejscach: na Saletyńskich Spotkaniach Młodych w Dębowcu, na rekolekcjach oazowych dla młodzieży oraz małżeństw, a niektórzy z nas przygotowywali się do złożenia ślubów wieczystych podczas formacji, która odbyła się w naszej parafii w Łętowem. W pamięci jednak najbardziej zapadł nam wspólny wyjazd na Światowe Dni Młodzieży w Lizbonie, w dniach od 21 lipca do 8 sierpnia 2023 r.

Na pielgrzymi szlak wyruszyliśmy wraz z młodzieżą, która na co dzień formuje się w różnych grupach działających przy naszych, saletyńskich parafiach. Pierwszym przystankiem na naszej trasie był kilkudniowy pobyt w Rzymie. Na miejscu przyjęli nas współbracia saletyni z wspólnoty międzynarodowej,  którzy pracują w parafii pw. Matki Bożej z La Salette. Tan czas był dla nas okazją do zwiedzenia wiecznego miasta, w którym jest tak wiele ważnych dla chrześcijaństwa miejsc. W niedzielę 23 lipca zebrani na placu św. Piotra uczestniczyliśmy, wraz z Ojcem Świętym, w modlitwie Anioł Pański.

Kolejnym przystankiem był jednodniowy pobyt w Barcelonie. Mieliśmy okazję zwiedzić Bazylikę Sagrada Familia, zobaczyć piękną architekturę z przekroju od gotyku do współczesności oraz odpocząć na plaży. Wreszcie, po wyczerpującej, autokarowej podróży dotarliśmy do Portugalii.

Pierwszym etapem Światowych Dni Młodzieży są  spotkania w diecezjach. My spędziliśmy je spędziliśmy w miejscowości Fundão, w diecezji Guarda (26 – 31 lipca). Duża część naszej grupy mieszkała w tym czasie w domach miejscowych rodzin, a naszą wspólnotę seminaryjną, wraz grupą młodzieży, przyjęły siostry zakonne w prowadzonym przez siebie przedszkolu. Oprócz nas w Fundão mieszkała grupa z Mozambiku oraz 3 osoby z Filipin. Był to czas modlitwy i integracji. O to byśmy się nie nudzili zadbała grupa wolontariuszy. Byliśmy bardzo zaskoczeni tym, z jak wielką gościnnością i życzliwością przejęli nas mieszkańcy Fundão. Finał diecezjalnego etapu Światowych Dni Młodzieży odbył się na najwyższym szczycie kontynentalnej Portugalii (góra Torre, 1993 m n.p.m.). Zjechała się tam młodzież z całego świata, która przeżywała ŚDM w diecezji Guarda. Podczas finału, przedstawiliśmy nasz kraj tańcząc tradycyjnego poloneza i śpiewając jedną z ludowych pieśni. Z Guardy pojechaliśmy do Fatimy, gdzie zatrzymaliśmy się na kilka godzin, by pomodlić się w tym świętym miejscu. Po tym krótkim czasie wyruszyliśmy w kierunku stolicy Portugalii.

W dniach od 1 do 6 sierpnia uczestniczyliśmy w drugim etapie ŚDM w Lizbonie. Zakwaterowani byliśmy w miejscowości Encarnação (godzina jazdy autobusem od Lizbony), w której odpowiadaliśmy za prowadzenie katechez dla grup z Polski. W miejscowości tej pracują nasi współbracia z Angoli, z którymi mieliśmy okazję się spotkać. Tutaj również z otwartym sercem przyjęli nas mieszkańcy i wolontariusze, którzy zrobili dla nas wszystko by czas tam spędzony był dal nas jak najmilszy. Pobyt w Encarnação był czasem wspólnej modlitwy oraz odpoczynku nad oceanem. Popołudnia spędzaliśmy w Lizbonie. Każdy z nas mógł wykorzystać czas tak, jak chciał: na modlitwie, koncertach, katechezach, zwiedzaniu. Kulminacyjnym momentem ŚDM było czuwanie oraz Msza święta z papieżem Franciszkiem na Campo da Graça. Po Eucharystii opuściliśmy Lizbonę i ruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.

W drodze powrotnej odwiedziliśmy sanktuarium Matki Bożej w Lourdes we Francji oraz saletyńską placówkę w Mörschwil nad Jeziorem Bodeńskim w Szwajcarii. Był to dla nas czas podsumowania naszego wyjazdu. Podczas Mszy św. podziękowaliśmy księdzu Markowi Koziełło MS, który był głównym pomysłodawcą i organizatorem wyjazdu.

Światowe Dni Młodzieży w Lizbonie na długo pozostaną w naszej pamięci. Dzięki spotkaniom z młodymi katolikami z różnych części świata mogliśmy poznać bogactwo Kościoła. Jesteśmy wdzięczni Bogu i wszystkim ludziom, których spotkaliśmy za to doświadczenie. Na następnych Światowych Dniach Młodzieży spotkamy się 2027 roku w Seulu w Korei Południowej. Do zobaczenia!